Hjem Webside Heklekurs Facebook Instagram Epla Linker Om meg

Kategori: Heklehjelpen

FLOWER BURST - Heklet firkant, oversatt fra engelsk til norsk

26.10.2013 @ 00:09 i Heklehjelpen 0 kommentarer

På en facebookgruppe ble det lagt ut en forespørsel om å oversette en hekleoppskrift fra engelsk, og jeg tok på meg oppdraget.

Originalen finner du her, og oppskriften er oversatt med tillatelse fra designeren.  

FLOWER BURST

Photo © http://www.scribd.com/doc/136152468/Flower-Burst

Størrelse på firkanten: 30,5 cm (12 inches)

Copyright 2005 Chris Simon

Dette mønsteret er publisert på engelsk på www.yarncrazy.com

Heklenål: 5 mm (H)
3 forskjellige farger (A, B, C)

Forkortelser:
kjm = kjedemaske
lm = luftmaske
fm = fastmaske
hst = halvstav
st = stav
dbst = dobbelstav
m = maske
lm-bue = luftmaskebue
st-gruppe = stavgruppe
omg = omgang

Omg. 1: Begynn med farge A. Hekle 4 lm, fest til en ring med 1 kjm i den første lm. 3 lm (teller som den første st), 13 st i ringen, fest med kjm i den 3. lm i starten på omg  = 14 st

Omg. 2: 1 lm, 1 fm i samme m, (1 lm, 1 fm i neste m), 13 ganger. 1 lm, fest med 1 kjm i den første m = 14 lm-buer

Omg. 3: Kjm i neste lm-bue. 3 lm, 1 st i samme lm-bue. (1 lm, 2 st) i hver av de neste 13 lm-buene. 1 lm, fest med kjm i 3. lm i starten på omg. Klipp av  tråden = 14 lm-buer

Omg. 4:
Bytt til farge B, fest med 1 fm i en lm-bue. (4 lm, fm i neste lm-bue)  13 ganger. 4 lm, fest med 1 kjm i den første m = 14 lm-buer

Omg. 5: Kjm i neste lm-bue. 1 lm, (2 fm, 2 lm, 2 fm) i samme m. (2 fm, 2 lm, 2 fm) i hver av de neste 13 lm-buene. Fest med kjm i den første fm = 14 lm-buer

Omg. 6: Kjm i neste fm, og i neste lm-bue. 3 lm (teller som den første st), (2 st, 2 lm, 3 st) i samme m. (3 st, 2 lm, 3 st) i hver av de neste 13 lm-buene. Fest med kjm i 3.lm i starten på omg. Klipp av tråden = 14 st-grupper

Omg. 7: Bytt til farge C, fest med 1 fm i en lm-bue. (2 lm, hopp over 3 st, 1 st mellom 2 st-grupper, 2 lm, hopp over 3 st, 1 fm i neste lm-bue) 13 ganger. 2 lm, hopp over 3 st, 1 st mellom 2 st-grupper, 2 lm, hopp over 3 st, fest med kjm første fm = 28 lm-buer

Omg. 8: Kjm i neste lm-bue. 4 lm (teller som den første dbst), (2 dbst, 3 lm, 3 dbst) i samme m. #* 3 st i neste lm-bue, 3 hst i neste lm-bue, 2 fm i neste lm-bue, 1 lm, 2 fm i neste lm-bue, 3 hst i neste lm-bue, 3 st i neste lm-bue * (3 dbst, 3 lm, 3 dbst) i neste lm-bue. Gjenta fra # 2 ganger, deretter fra * til * en gang. Fest med kjm i den 4. lm i starten på omg = 22 m på hver side

Omg. 9: Kjm i neste 2 dbst, og i neste lm-bue. 3 lm (teller som den første st), (2 st, 2 lm, 3 st) i samme m. #* 1 st i hver av de neste 11 m, 1 st i neste lm-bue, 1 st i hver av de neste 11 m. * (3 st, 2 lm, 3 st) i hjørnemaske * Gjenta fra # 2 ganger, deretter fra * til * 1 gang. Fest med kjm i 3. lm i starten på omg = 29 m på hver side

Omg. 10:  Kjm i neste 2 st, og i neste lm-bue. 3 lm (teller som den første st), (1 st, 2 lm, 2 st) i samme m. #* (1 lm, hopp over neste st, 1 st i neste st) 14 ganger, 1 lm, hopp over neste st), * (2 st, 2 lm, 2 st) i hjørnemaske * Gjenta fra # 2 ganger, deretter fra * til * 1 gang. Fest med kjm i 3. lm i starten på omg = 15 lm-buer på hver side

Omg. 11: Kjm i neste st, og i neste lm-bue. 3 lm (teller som den første st), (1 st, 2 lm, 2 st) i samme m. #* 1 st i hver av de neste lm-buene og st. * (2 st, 2 lm, 2 st) i hjørnemaske * Gjenta fra # 2 ganger, deretter fra * til * 1 gang. Fest med kjm i 3. lm i starten på omg. Klipp av tråden.

Kom gjerne med tilbakemeldinger dersom dere finner noen feil i oppskriften :)

 Vil du lære å hekle? Gå inn på hjemmesiden min, der finner du videoer av grunnmaskene og etterhvert vil det også komme spesialmasker, små prosjekter og eventuelle ønsker folk kommer med. Ta kontakt om det er noe du lurer på :)

 xoxo,
Hege :))  

Heklekurs

HEKLEHJELPEN - Størrelser på heklenåler (engelsk-metrisk-amerikansk)

03.02.2013 @ 12:04 i Heklehjelpen 0 kommentarer

I utenlandske hekleoppskrifter er ofte størrelsen på heklenålene oppgitt på en annen måte enn det vi gjør her i Norge. Så her kommer en liten oversikt, håper det kan være til hjelp :)

Vil du lære å hekle? Gå inn på hjemmesiden min, der finner du videoer av grunnmaskene og etterhvert vil det også komme spesialmasker, små prosjekter og eventuelle ønsker folk kommer med. Ta kontakt om det er noe du lurer på :)

 xoxo,

Hege :))  
Heklekurs

Stikkord:

HEKLEHJELPEN - Engelske hekleuttrykk

03.02.2013 @ 11:50 i Heklehjelpen 0 kommentarer

Jeg har laget en oversikt over de vanligste engelske hekleuttrykkene for de som trenger det. Håper det kan være til hjelp :)

Vil du lære å hekle? Gå inn på hjemmesiden min, der finner du videoer av grunnmaskene og etterhvert vil det også komme spesialmasker, små prosjekter og eventuelle ønsker folk kommer med. Ta kontakt om det er noe du lurer på :)

 xoxo,

Hege :))  
Heklekurs

Stikkord:

HEKLEHJELPEN - Hekleoppskrifter for nybegynnere

31.10.2012 @ 22:29 i Heklehjelpen 2 kommentarer

Det var en dame her om dagen, på en av håndarbeidssidene på Facebook (Strikking og hekling), som lurte på hvilke hekleoppskrifter det er greit å starte med for nybegynnere.

Jeg tilbydde meg å finne et par oppskrifter for henne, og i den anledning tenkte jeg at jeg like så godt kunne skrive ett blogginnlegg om det, slik at det kanskje kan være til hjelp for flere, og også for de som går på grunnkurset mitt i hekling:)

Jeg har vært på Drops sine sider og hentet oppskrifter, ettersom de er gratis, og jeg gjør derfor ikke noe ulovlig når jeg deler dem (så lenge jeg skriver hvem som eier oppskriftene, det er en viktig påminnelse til alle som legger ut mønster på bloggene sine. Dersom du ikke har laget dem selv må du huske å gi cred og linke til de som har laget dem :)

For nybegynnere kan jeg jo også henvise til min YouTube-kanal, hvor jeg har laget og lastet opp heklevideoer. Foreløpig er det bare videoer med grunnmaskene, men flere videoer vil komme etterhvert, med alt fra spesialmasker til småprosjekter og eventuelle ønsker folk kommer med :)

Tilbake til hekleoppskriftene...

Som nybegynner kan det være greit å starte med litt mindre prosjekter, så jeg har funnet noen oppskrifter på grytekluter, bestemorsruter, brikker, luer, sjal, pannebånd og en liten blomst.

Dersom noen får problemer med noen av oppskriftene er det bare å ta kontakt på hege@heldesign.com, så skal jeg forsøke å hjelpe dere.
Ettersom noen bilder passer i flere kategorier, blir de lagt inn flere ganger, for ordens skyld:)
Klikk på bildene, så kommer dere direkte til Drops sine sider.

Grytekluter

Bestemorsruter

Spisebrikker

Luer

Sjal

Pannebånd

Liten blomst

Alle bildene og oppskriftene tilhører Drops Design - www.garnstudio.com

Håper dette innlegget kan være til hjelp for noen. Og som sagt er det bare å ta kontakt om en trenger hjelp :)

xoxo,
Hege :)

leser denne bloggen nå

Kategorier

Linker

Norske blogger

bloglovin

Facebook

Etsy

Arkiv

Siste innlegg

Siste kommentarer

Design

Laget av Lisa