Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hjem Webside Heklekurs Facebook Instagram Epla Linker Om meg

HEKLEHJELPEN - Hekleoppskrifter for nybegynnere

31.10.2012 @ 22:29 i Heklehjelpen 2 kommentarer

Det var en dame her om dagen, på en av håndarbeidssidene på Facebook (Strikking og hekling), som lurte på hvilke hekleoppskrifter det er greit å starte med for nybegynnere.

Jeg tilbydde meg å finne et par oppskrifter for henne, og i den anledning tenkte jeg at jeg like så godt kunne skrive ett blogginnlegg om det, slik at det kanskje kan være til hjelp for flere, og også for de som går på grunnkurset mitt i hekling:)

Jeg har vært på Drops sine sider og hentet oppskrifter, ettersom de er gratis, og jeg gjør derfor ikke noe ulovlig når jeg deler dem (så lenge jeg skriver hvem som eier oppskriftene, det er en viktig påminnelse til alle som legger ut mønster på bloggene sine. Dersom du ikke har laget dem selv må du huske å gi cred og linke til de som har laget dem :)

For nybegynnere kan jeg jo også henvise til min YouTube-kanal, hvor jeg har laget og lastet opp heklevideoer. Foreløpig er det bare videoer med grunnmaskene, men flere videoer vil komme etterhvert, med alt fra spesialmasker til småprosjekter og eventuelle ønsker folk kommer med :)

Tilbake til hekleoppskriftene...

Som nybegynner kan det være greit å starte med litt mindre prosjekter, så jeg har funnet noen oppskrifter på grytekluter, bestemorsruter, brikker, luer, sjal, pannebånd og en liten blomst.

Dersom noen får problemer med noen av oppskriftene er det bare å ta kontakt på hege@heldesign.com, så skal jeg forsøke å hjelpe dere.
Ettersom noen bilder passer i flere kategorier, blir de lagt inn flere ganger, for ordens skyld:)
Klikk på bildene, så kommer dere direkte til Drops sine sider.

Grytekluter

Bestemorsruter

Spisebrikker

Luer

Sjal

Pannebånd

Liten blomst

Alle bildene og oppskriftene tilhører Drops Design - www.garnstudio.com

Håper dette innlegget kan være til hjelp for noen. Og som sagt er det bare å ta kontakt om en trenger hjelp :)

xoxo,
Hege :)

Tegnebloggen min

2 kommentarer

Postet av: Hildegunn Hegna

Hei kom over sida di og håper du kunne hjelpe meg. Jeg har hekla i mange år men som regel så hekler jeg etter etter å se på ting og telle selv. Har fått noen oppskrifter nå som jeg tenkte jeg skulle prøve meg på, men jeg sliter med å forstå den. Hva betyr f.eks 4st (1.st=3lm), X2 lm,1 st i næreste st,gent fra X39 ganger, 3 st. Det er vel hovedsaklig X jeg ikke finner ut av. Prøver å se på bilde men får det ikke å stemme med oppskrifta. Håper du kan hjelpe meg.
Dato: 23.04.2013 Tid: 23:46 URL:

Postet av: HELdesign - Hege Espeland Lygre

Hildegunn Hegna: Hei Hildegunn! Beklager sent svar, pc-en min har krasja, så jeg har ikke vært innom bloggen på noen uker...

4 st (1.st=3lm) - Det betyr at det skal hekles 4 staver, men de 3 første luftmaskene teller som den første staven, så du skal altså hekle 3 staver i tillegg til de 3 luftmaskene = 4 staver :)

X2 lm, 1 st i næreste st, gent fra X39 ganger, 3 st. Som oftest står det X eller * i en oppskrift, og det som står mellom x-ene eller *-ene skal altså gjentas så mange ganger som angitt. I dette tilfellet skal du hekle 2 lm, deretter en st i neste st, og dette skal altså gjentas 39 ganger. Så X-en indikerer bare hvor du skal starte. I de fleste oppskrifter ville det stått slik: * 2 lm, 1 st i neste st * - gjenta fra * til * 39 ganger.

Håper dette var forståelig, hvis ikke må du bare ta kontakt igjen, så skal jeg forsøke å hjelpe deg videre! :) Har lastet ned blogg-appen på mobilen min, så jeg får i såfall svart det raskere neste gang :)

Lykke til!

Hege :)
Dato: 28.05.2013 Tid: 11:53 URL: http://heldesign.blogg.no/

Skriv en ny kommentar

leser denne bloggen nå

Kategorier

Linker

Norske blogger

bloglovin

Facebook

Etsy

Arkiv

Siste innlegg

Siste kommentarer

Design

Laget av Lisa